Sote-tietoja tutkimukseen -webinaari
Tervetuloa Findatan ja rekisterinpitäjien yhteiseen asiakastilaisuuteen kuulemaan, miten sote-tietoja haetaan toisiokäyttöön, kuten tutkimukseen.
Tilaisuudessa käydään esimerkkien kautta läpi koko prosessi lupahakemuksesta aineiston poimintaan ja tietoturvallisiin käyttöympäristöihin. Samalla kuulet vinkkejä siitä, miten vältät pahimmat sudenkuopat ja varmistat, että aineisto on sitä mitä tarvitset.
Puheenvuoroja luvassa muun muassa HUS:lta, Kelalta, Tilastokeskukselta, Varhalta ja Findatalta.
Mitä: Sote-tietoja tutkimukseen, Findatan ja rekisterinpitäjien yhteiswebinaari
Missä: Teams-kokous, osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille
Milloin: Maanantai 11.12.2023 klo 13–16
Ohjelma
13.00–13.05 Tilaisuuden avaus
13.05–13.15 Hypoteettisen tutkimuksen esittely ja neuvonta: mistä lupa haetaan?
13.15–14.15 Aineiston kuvaus ja hakemuskäsittelyn kulku
- Aineistokuvauksessa huomioitavaa, esimerkkinä syntymärekisteri
Noora Purmonen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Luvan hakeminen Findatalta ja Kapseli-käyttöympäristö
Annika Rahkonen ja Paula Nurmi, Findata
- Tilastokeskuksen lupaprosessi ja Fiona-käyttöympäristö
Hannes Tenhola ja Stella Rummukainen, Tilastokeskus
——
14.15–14.30 Tauko
——
14.30–15.30 Aineiston poiminta ja jatkotutkimus
- Kui vart sitä ei löydy, vaik mää ole sen kirjannu? (Miksi dataa ei löydy, vaikka se on kirjattu?)
Harttu Toivonen, Varsinais-Suomen hyvinvointialue
- Aineistopoiminnan toteutus
Timo Korhonen, Kela
- Rekisteritutkimuksesta jatkotutkimukseen ja jatkotutkimuksen haasteet
Mikko Seppänen, HUS
15.30 Yhteenveto ja osallistujien kysymykset
16.00 Tilaisuus päättyy