Jäsenet estradilla: Geego Kids Oy
Geedo Kids lasten liikunnan lisääjä
Geego Kids Oy on vuonna 2019 perustettu yritys ja oppimissovellus, jonka tavoitteena on liikunnallisten taitojen opettaminen 4–9-vuotiaille. Geego Kids auttaa lapsia kehittämään tarvittavia fyysisiä taitoja tehokkaasti, helposti ja koukuttavalla tavalla, alustalla, joka on täynnä työkaluja, joiden avulla lapset voivat löytää liikunnan ilon. Geegon visiona on olla maailmanlaajuisesti tunnustettu, innovatiivinen liikuntataitojen oppimispeli, joka herättää lasten intohimon liikkumiseen. Geegon avulla kaikki lapset taloudellisesta asemasta tai maantieteellisestä sijainnista riippumatta voivat oppia sekä fyysisiä että elämäntaitoja pitäen hauskaa. Geegon missiona on innostaa lapsia liikunnallisen elämäntavan omaksumiseen pelillisyyden ja digitaalisen maailman elementtien kautta. Geegossa lapset eivät vain pelaa; he osallistuvat aktiivisesti ja kehittävät tärkeitä taitoja, kuten perusmotoriikkaa, pallo- ja välinetaitoja sekä liikehallintaa.
”Perustimme yrityksen aikanaan yhdessä mieheni kanssa. Olimme kiertäneet pitkään maailmaa surmanajajina ja kun palasimme Suomeen, perustettiin ensin mainostoimisto ja sitten Geego Kids. Olen itse koulutustaustaltani tekniikan ylioppilas ja myös perheen sisältä löytyi osaamista. Yrityksessä yhdistyy, IT, digitalisaatio ja lasten hyvinvointi”, kertoo Heidi Leivo, yrityksen Co-founder ja toimitusjohtaja.
Heidi Leivo
Liikunta vähentynyt dramaattisesti
”Olen aina touhunnut paljon lasten kanssa, ohjaten ja valmentaen. Itselläni on yleisurheilutausta ja ympärilläni on ollut paljon kannustusta liikuntaan. Olen huomannut, mitä on tapahtunut kärsivällisyydelle ja liikkumisen ilolle. Lapsille olisi todella tärkeää löytää se punainen lanka ja oma intohimonsa, oli se sitten parkouria, jalkapalloa, tanssia tai taikatemppuja. Erityisesti nyt kun harrastusmaksut nousevat ja oma harrastus täytyy valita jo melko varhaisessa vaiheessa, omat vahvuudet saattavat jäädä löytymättä. Onkin tärkeää, että lapsena on mahdollisuus kokeilla erilaisia lajeja ja oppia, että kun harjoittelee, silloin myös oppii ja pystyy”, Leivo taustoittaa.
Nykypäivän lapset rakastavat edelleen liikkumista, mutta kasvuympäristö on muuttunut dramaattisesti ja tehnyt passiivisuudesta liian helppoa. Tutkimusten mukaan 40 %:lla 12-vuotiaista tämänhetkinen fyysinen kunto vaikeuttaa arjen selviytymistä. Suositusten mukaan esimerkiksi päiväkoti-ikäisten lasten tulisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä. Liikkumattomuuden kierrettä voidaan avata tutustuttamalla lapsi ja nuori liikkumiseen myönteisten kokemusten kautta jo varhaisessa vaiheessa.
”Haasteenamme on, että kilpailemme ohjatun liikunnan kanssa ja usein vanhemmilla on käsitys, että se riittää lapselle liikunnaksi. Ajatus siitä, että harjoituksissa käydään oppimassa, mitä tulisi oppia on hieman kadonnut ja liikunnan kokonaismäärä jää valitettavan vähäiseksi. Tähän haasteeseen vastaamiseksi tarvitsemme myös julkisen puolen tukea. Emme ole ehkä riittävästi ymmärtäneet, miten paljon ruutuajalla on vaikutusta lasten aktiivisuuteen. Lapset kaipaavat koulupäivien lomaan liikuntaa ja rauhoittumista. Monessa tutkimuksessa on jo todettu, että lapsi oppii liikkuessaan samalla motoristen taitojen kanssa mm. matemaattisia kykyjä ja pitkäjänteisyyttä.”
”Mielessäni Geego-sovellus on ikään kuin oppikirja, joka otetaan päiväkodissa ja koulussa käyttöön, josta se siirtyy kotiin. Jossain vaiheessa siirrymme todennäköisesti myös kuluttajaliiketoimintaan, mutta ensin toteutetaan ilmiön ja brändin rakentaminen ja sitä kautta myös tietoisuuden lisääminen koteihin. Vaikka kouluista poistettaisiinkin kännykät, ruutuaika on silti niin suuri, että kotiinkin tarvitaan työkaluja liikkumisen lisäämiseen. Vaikka sovellus on digitaalinen, silti kaikki tehtävät tehdään reaalimaailmassa. Lapsella ei tarvitse olla edes omaa puhelinta, mutta vanhemmat voivat käyttää sovellusta apuna”, Leivo jatkaa.
Laaja yhteistyöverkosto
Geegon sovelluskehityksestä vastaa Fraktio Oy, johon Geegolla on oltu todella tyytyväisiä. Fraktiolla on usean eri alan osaamista, ja he palvelevat eri kokoluokan yrityksiä monella toimialalla. Sovelluksesta löytyy muun muassa Geego City, jossa eri alueilla voi käydä opettelemassa erilaisia taitoja. Sieltä löytyy esimerkiksi tasapainon kallio ja hyppimisen plaza, mutta kokonaisuus on suunniteltu niin että lapsi voi harjoitella taitoja pikkuhiljaa. Tehtävissä on mukana myös aina pieni porkkana, jonka avulla lapsi oppii havainnoimaan omaa onnistumistaan. Koulumaailman puoli on erikseen ja siellä voi oppia vaikkapa tunnetaitoja tai esimerkiksi matematiikkaa liikkuen. Sovelluksen käyttö on tehty opettajille mahdollisimman helpoksi, ja kouluissa ollaan oltu ilahtuneita siitä, että sisältö on mietitty valmiiksi.
Geegon pilotointi ei ollut mahdollista Suomessa, mutta kumppani löytyi Ruotsista, Helsingborgin kaupungin hyvinvointijohtajan kautta ja pilotti toteutettiin siellä 20:ssa eri koulussa.
”Olin yrittänyt kehittää sovellusta vähän vanhemmille lapsille, mutta Ruotsista saadun palautteen perusteella painopiste siirrettiin nuorempiin. Tässä vaiheessa ymmärsin, että tarvitsen avuksi kumppanin. Varalan urheiluopistosta löytyi rohkeutta lähteä startupiin mukaan ja he tulivat osakkaaksi 2023. Varalassa on halu vaikuttaa lasten hyvinvointiin ja liikkumiseen, ja he ovat mukana myös tuottamassa sovelluksen sisältöä. Lisäksi meillä oli yhteneväinen näkemys siitä, että perusterveydenhuollossa tai varhaiskasvatuksessa ei ole riittävästi ihmisiä ja meidän on pakko oppia hyödyntämään digitaalisia sovelluksia.”
Yhteistyötä myös muiden tahojen kanssa on laajasti ja Geego on aloittamassa vaikuttavuustutkimusta yhdessä yliopistojen kanssa. Sovellus vaatii myös paljon sisältöä sekä eri kieliversiota ja yhteistyötä tämän tiimoilta tehdään Itä-Suomen yliopiston kanssa. Uusinta sovellusversiota pilotoidaan Tampereen kaupungin kanssa, jonka kouluissa on esimerkiksi Geegoiluvälitunteja ja -taukojumppaa.
Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa aloitimme juuri pilotin, jossa sovellusta testataan 6–8-vuotiaiden ADHD-lasten tueksi. Geegoon tulee etäliikuntatunteja, joissa päästään testaamaan sitä millainen sisältö miellyttää ja miten sovellusta pitää rakentaa, jotta oppisimme myös neuroepätyypillisistä lapsista enemmän.
Kuopio Health ymmärtää jäsentensä tarpeet
”Yhteistyö Kuopio Health ekosysteemin kanssa alkoi, kun tapasimme Varalan urheiluopiston test bed -päivillä kehityspäällikkö Kimmo Solehmaisen. Tätä kautta mahdollistui myös EDIH-rahoitus. Digitaalinen innovaatiohubi (EDIH) HealthHub Finland on konsortio, joka auttaa pk-yrityksiä digitalisoitumaan ja kehittämään uutta terveysdataan perustuvaa liiketoimintaa. Se kokoaa huippuasiantuntijoita ympäri maan yritysten avuksi, jotta kynnys luoda uusia terveysdataan perustuvia innovaatioita olisi entistä matalampi.”
”Kokemuksemme hankkeesta on ollut hyvä, sillä siinä on menty konkretiaan ja olemme saaneet apua tuotekehitykseen. Yleensä hankkeita tulee ja menee, mutta intressi kehittää asioita pidemmälle usein puuttuu”, Leivo toteaa.
”Kuopio Health on ekosysteemi, joka on selvästi ymmärtänyt jäsentensä tarpeet ja profiloitunut hienosti terveys- ja hyvinvointisektorilla. Ekosysteemissä ymmärretään liiketoimintaa ja tuotekehitystä, tunnetaan jäsenten haasteet ja yritetään aktiivisesti hakea niihin ratkaisuja. Samalla halutaan myös tuottaa konkreettista vaikuttavuutta ja toivommekin että Kuopio Health voi olla jatkossakin aktiivisena toimijana julkisen sektorin suuntaan. Julkisella puolella on havaittavissa ongelmia asennoitumisessa yrityksiä ja niiden tarjoamia ratkaisuja kohtaan. Esimerkkinä yritysten uusien tuotteiden kutsuminen ”härpäkkeiksi” on mielestäni äärimmäisen loukkaavaa ja tämän asenteen takaa ei kyetä näkemään, että nämä ”härpäkkeet” voivat olla tulevaisuuden ratkaisuja niihin haasteisiin, joita terveydenhuollossa riittää. Toivoisin, että tästä ongelmasta puhuttaisiin rohkeasti ja että uudet ratkaisut olisivat ylpeydenaihe, joilla tuodaan kasvua Suomeen”, Leivo päättää.