| Kategoria: Menestystarinat

”Olisi hienoa, jos pääsisimme suunnittelemaan tuotteita myynti ja markkinointi edellä, asiakkaiden tarpeet lähtökohtanamme.”

Vireum tarjoaa tekoälyyn liittyviä palveluita

Vireum lähti spinoffina ohjelmistofirmasta, ja aluksi tarkoituksena oli kaupallistaa etävastaanottopalvelualustaa. Vuoden 2020 alussa toimintamallia muutettiin. Nyt Vireum tarjoaa asiakasyrityksilleen lisäksi digitalisaatioratkaisuja, tekoälyn hyödyntämistä sekä erilaisia verkkokaupparatkaisuja.

Vireumissa työskentelee tällä hetkellä kaksi työntekijää ja hartiapankkipuurtajina on mukana kuusi osakasta. 

Toimitusjohtaja Antti Väänänen kertoo, että nyt työn alla on myös rahoituksen sekä kumppaneiden haku tekoälyjakelualustan kehittämiselle. 

– Tavoitteena on tarjota yrityksille mahdollisimman helposti tekoälyyn liittyviä asiantuntijapalveluita, metodeja ja algoritmeja. Tarjolla olisi konsultaatiota, ohjelmistokehitystä tai valmiita tekoälyä hyödyntäviä komponentteja. Siellä ei olisi vain Vireumin asiantuntijoita, vaan alustaan voisi liittyä mikä tahansa tekoälyratkaisuja tarjoava yritys, Väänänen kertoo.

 

Antti Väänänen

 

Tekoälystä hyötyä muillekin

Antti Väänänen arvioi, että tekoälyn asiantuntijuus on juuri se lisäarvo, jota Vireum voi tuoda Kuopio Health -ekosysteemiin. 

– Pystymme olemaan asiantuntijana, jos on hankkeita tai yhteistoimintaa, jossa kaivataan alan ratkaisuja.

Vaikka Vireumilla on vahva kokemus terveydenhuollon alan ohjelmistoratkaisuista, Väänänen korostaa, ettei yrityksen toiminta rajoitu pelkästään yhdelle alalle.

– Konenäköratkaisut ja koneoppimisen ratkaisut auttavat laajalti eri toimialoilla, hän huomauttaa. 

Yhteistä myyntiä ja markkinointia?

Vireum on ollut mukana Kuopio Healthin toiminnassa alusta saakka. Antti Väänäsen mukaan yritys on saanut Kuopio Healthin kautta esimerkiksi näkyvyyttä asiantuntijana. Viimeisimpänä yritys esitteli Terkko-talks-sarjassa terveydenhuollon tekoälyratkaisuja. 

Väänänen pohtii, voisivatko Kuopio Healthin kautta startupit saada apua markkinointiinsa, jotta tuotteiden päätyminen asiakkaille nopeutuisi.

– Monilla startupeilla ideat ja tuotteet ovat hyviä, mutta usein myynti ja markkinointi ovat heikommassa hapessa. Jos meillä olisi markkinapaikka, jossa voisimme mainostaa ja myydä tuotteitamme sekä palveluitamme, se olisi hieno juttu. 

Väänänen huomauttaa, että näin jokaisen yrityksen ei tarvitsisi hankkia omaa myyntijohtajaa ja markkinointiasiantuntijaa. Innovaatioekosysteemi voisi luoda mahdollisuuden tällaiseen alan huipputuotteiden yhteismarkkinointiin ja myös koko tuoteprosessia voitaisiin silloin lähteä suunnittelemaan aivan uudelta kantilta, ei perinteisen insinöörivetoisesti.

– Olisi hienoa, jos pääsisimme suunnittelemaan tuotteita myynti ja markkinointi edellä, asiakkaiden tarpeet lähtökohtanamme.

Lue lisää Vireumista 

Lue lisää jäsenyydestä